mandag 24. juli 2017

Dag 12: Fra Andøya til Senja med ferje

"Stå opp din gris, så opp din gris - nå har du sovet lenge nok!" Sånn er det å være på ferie med oss noen ganger. I alle fall denne dagen, for det var ikke tid til noe latmannsliv når vi skulle prøve å komme oss med sommerferje fra Andenes til Gryllefjord på Senja. Alternativet var nemlig å kjøre rundt, men den turen var så lang at det hadde vi ikke særlig lyst til. Men travelt eller ikke, Andøya er en av de vakreste plassene jeg vet om, og vi kunne ikke bare kjøre til Andenes uten å stoppe å se litt på utsikten. Vi sa det sist vi kjørte her, og sier det igjen: Neste gang må vi spise frokost her på denne lekre rasteplassen. Nå ble det bare et fotostopp. Bleikøya i bakgrunnen.

Vi var ute i tide, omtrent 2 timer før ferja skulle gå og da var det ikke flere biler foran oss enn at vi regnet med at vi fikk være med. Været var nydelig, så vi brukte ventetiden til å spise frokost og til å rusle litt rundt på ferjekaien. Nå var vi til og med så nærme Troms at radioen plutselig begynte å virke også. I Troms og Finnmark kutter de nemlig ikke sendinger på FM-nettet før i desember, og vi har ikke fått oss DAB i bilen ennå. Vi har gjort et forsøk med DAB-adapter uten suksess, så inntil videre lar vi det være med det.

Ferja mellom Andøya og Senja er kun en sommerrute som går tre ganger om dagen fra slutten av mai til begynnelsen av september.  Den tar omtrent 1time og 40 minutter over og det kan nok være en ganske værhard strekning. Da vi kjørte var forholdene fine, men båten er såpass lang og smal at det rullet godt likevel. Det var ikke akkurat noen nymotens båt heller, fikk nesten et flashback til Hurtigrutemuseet... men turen gikk greitt og jeg som er minst sjøsterk fant ut at for min del var det best å tilbringe turen på dekk, ikke inne i salongen. Det er ingen kiosk eller kafé ombord, bare en kaffeautomat. Utsikten fra dekke er fin da. Bare finn en lun plass!

Det var godt å se Gryllefjord og vite at nå var vi framme på Senja, vi hadde kjørt ganske mange ferjer nå, og kjente vel at vi begynte å bli lei, selv om naturen var aldri så flott. Det finnes et metningspunkt for det meste. På Senja skulle vi kjøre en drøy time for å komme fram til campingplassen vår. Men vi måtte ta oss litt tid til å se oss om også.

En rask tur nedom Torsken. Finnes det noen Liverpool-fans her, tro?

Hamn - tidligere handelssted som nå har blitt et turiststed med hotell og restaurant. Ligger kjempefint til i havgapet.

Senjatrollet - verdens største troll blir det sagt. Trollgubben har fått seg Trollkjerring også. Et artig anlegg med forskjellige aktiviteter. Vi var innom Hulderheimen og drakk kaffe og spiste vafler før vi ruslet litt rundt på anlegget. Det går an å gå inn i trollet også, men denne gangen gjorde vi ikke det.

Trist nyhet: Senjatrollet brant ned til grunnen i mars 2019. Huldreheimen er fremdeles åpen.

Dagens endestasjon var Tranøybotn camping, sør på Senja. Og her opplevde vi før første gang at noe hadde gått galt med forhåndsbestillingene våre. Nye eiere hadde overtatt, og den gamle eieren hadde ikke skrevet inn vår booking. Men heldigvis, både ny eier og vi flekset det til og vi endte opp i en liten tomannshytte med madrass på golvet. Det var trangt, men det gikk bra og vi fikk til og med sove, på tross av uante mengde knott og mygg rundt oss.  Det er vel en del av sommeren det også...