fredag 21. juli 2017

Dag 11: Fra Lofoten til Andøya

Når vi trodde at vi ikke kunne se mer fjell, dukket det bare opp enda mer. Det var sånn at vi nesten lurte på hvor alle disse fjellene kom i fra. Nesten uansett hvor og i hvilken retning vi så, var det fjell i forskjellige høyder og antall. Lyse fjell, mørke fjell...  og hav. Vakkert. Det hadde vært deilig med en ekstra dag i Lofoten, men nå vi var absolutt klare til å dra videre.

Dagens plan var å kjøre til Fiskebøl fo å se om vi kom med en ferje til Melbu uten for mye ventetid. Kom det en ferje, skulle vi ta den, om ikke, kjørte vi rundt. Tidsmessig var det omtrent det samme. Utrolig nok stod ferja på Fiskebøl og hadde akkurat begynt å ta ombord biler. Køen var liten, så vi kjørte så og si rett på. Heldig for oss! Kanskje ferjeuflaksen vår hadde snudd? Lofoten er flott, men Vesterålen er neimen ikke verst den heller. Dette skulle bli en fin dag og en fin kjøretur, og ferjetur.

Vår vane tro, hadde vi ikke spist frokost før vi dro fra Lauknes, så dagens frokost ble smurt og inntatt i bilen på parkeringsplassen utenfor Hadsel kirke. Kirka er fra 1824, er åttekantet og ligger utrolig fint til oppi skråningen.

Neste stopp var hurtigrutemuseet i Stokmarknes. Først var vi inne i selve museet og fikk med oss en god dose Hurtigrutehistorie, deretter var vi inne i gamle "Finnmarken" som nå ligger på land ved siden av museet. Interessant!

Finnmarken var under restaurering, og det er det ingen tvil om at den trenger. Den har behov for  bli tatt vare på, det kjente vi godt på fuktlukta ombord. Planen er også å få den under tak i det nye Hurtigrutemuseet som skal bygges. Hurtigruta er en viktig del av historien vår, så det er viktig at den blir tatt vare på. Besøk museet, det anbefales virkelig!

Etter Stokmarknes gikk turen videre over Hadselbrua og til Sortland hvor vi gjorde er raskt is-stopp, før kursen ble satt rett mot Andøya. Vi kjørte nedenom Risøyhavn for å handle litt mat og deretter uten stopp til Stave, hvor vi skulle overnatte. Det kryr ikke av butikker på Andøya en lørdags ettermiddag, så vi fant ut at vi like godt kunne handle der,

Stave camping ligger flott til omtrent midt på øya på vestsida. Utsikten er nydelig og kvelden ble bl.a brukt til en rusletur på stranda som ligger rett over veien. Lofoten er flott, Vesterålen er ikke verst den heller som jeg sa da vi startet turen i dag, men Andøya er vakker, kanskje vakrest! Nå har vi vært her to ganger og vi føler oss ikke ferdig med Andøya ennå. Her er det rett og slett magisk. Utpå kvelden ble det jammen meg myggfritt også! Da var livet virkelig godt.