onsdag 29. juli 2020

Slådalsvegen - en perle av en vei mellom Vågåmo og Lesja


La meg si det med en gang - finnes det en annen vei enn "hovedveien" å ta - kan du være ganske sikker på at vi tar den, når vi har tid. Jeg studerer gjerne reiseruta på kryss og tvers på forhånd og kanskje underveis, for å se om vi finner noen "hemmelige" veier vi kan ta. Som f.eks å kjøre over et fjell i stede for gjennom. 

Det går ikke tunnel mellom Vågå og Lesja, og ikke skulle vi til Lesja heller, vi skulle til Dombås (og Dovrefjell etterhvert).  Men jammen meg dukket det opp en liten, kommunal "panoramavei" som tok oss over fjellet fra Vågåmo og via Lesja til Dombås. Litt lenger kanskje, men det er ferie - så tid har vi nok av. Jeg vet egentlig ikke om det var så mye lenger, men det tok litt lenger tid og det var brattere både opp og ned, betydelige mindre asfalt og smalere vei. 











Vein er 32 km lang og høyeste punkt er 1180 m.o.h. Veien åpnes når den er ryddet og klar etter vinteren, gjerne første mandag etter 17.mai - eller senere om Kong Vinter er for standhaftig. Til høsten stenges veien igjen når snøen kommer. Veien er fin, men har grusdekke og og en øvre vektgrense på 6 tonn. Vær obs på husdyr i veien - det er både kyr og sauer å se. Dessverre klarte jeg ikke å få fram kameraet fort nok til å ta bilde når vi møtte dem selv midt i veien. Egentlig er det helt greit, for det handler om å oppleve underveis, ikke bare oppleve gjennom bilder i etterkant. Jeg er veldig bevisst på at jeg skal gjøre begge deler. Derfor ble det ingen bilder fra nedstigningen på Lesja-siden heller, men den er absolutt verdt bompengene den også!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar