tirsdag 18. juli 2017

Dag 9: Fra Bodø til Lofoten.

I dag skulle vi forlate Kystriksveien og ta ferje fra Bodø til Moskenes i Lofoten. Det er en tur på omtrent 3 1/2 time, en fin tur over Vestfjorden - i alle fall i fint vær. En annen fordel er at man sparer ganske mye kjøretid og man havner ytterst i Lofoten og kan begynne turen der. Ulempen er at ferja koster bortimot flesk, litt over 800 kroner for personbil med tre passasjerer, forhåndsbestilt. 40% av plassene på ferja kan reserveres og det er noen enkle tastetrykk på nett å gjøre det. Man betaler 150 kr i reservasjonsgebyr og går muligens glipp av noe "Nasjonal-ferje-kort-rabatt". Vi hadde forhåndsbestilt for å være sikre på å få være med. Vi hadde strålende vær og turen og var fin, men lang - og varm, i alle fall så lenge man ikke satt ute på dekk.

Vel framme i Moskenes, "måtte" vi svinge mot vest for å kjøre de få kilometerne det er ut til Å - ytterst i Lofoten. Å er et sjarmerende fiskevær, med bakeri (som var utsolgt når vi kom litt før klokka tre), en koselig museumskafe som solgte deilig kanelsnurrer (fra bakeriet), trivelige omgivelser og ikke minst: Tørrfisk-museet.  Vi koste oss med kaffe og kanelsnurrer, selv om vi nok egentlig burde hatt skikkelig mat. Vel, ferie er ferie.  Etterpå gikk vi bortom Tørrfiskmuseet før vi dro videre nord og øst gjennom Lofoten for å komme fram til campingplassen vår som lå i helt andre enden. Tørrfiskmuseet et absolutt verdt et besøk, skulle gjerne vært der lenger, men vi var slitne og hadde fremdeles et par timers kjøretur og vel så det.

Lofoten er flott! Vi kunne gjort mange fotostopp og utforsknings-stopp underveis, men selv om det er ferie, selv om intensjonene er der, så er det bare en viss mengde sightseeing hodet orker. Selvfølgelig måtte vi stoppe ved Reinehalsen og ta bilde der de fleste bilder fra Lofoten blir tatt, nemlig mot fiskeværet Reine. Etter det ble det pølse på nærmeste bensinstasjon og så uten stopp fram til Sandsletta camping i Lauknes. Da vi kom fram dit hadde vi vært 10 timer på reise, så det var mer enn nok. Da smakte til og med bokselappskausen godt.

Noen ganger er ferie hard jobb!