søndag 5. mai 2019

Tranøybotn camping, Senja

Fyret nede på stranden kan også leies til overnatting, juli 2017.

Vi kom til Senja med sommerferja fra Andøya og trengte en campingplass så nær Gryllefjord som mulig for å å et godt utgangspunkt for kjøreturen langs vestkysten nordover mot Botnhamn neste dag. Den nærmeste plassen vi fant som passet oss, var Tranøybotn camping, en times kjøring litt øst og sør fra Gryllefjord.

Før vi reiste nordover hadde vi bestilt 24 av de 25 overnattingsplassene vi trengte underveis, alle på nett. Noen var bestilt lang tid i forveien, så det var spennende å om alt fungerte som det skulle. Og det gjorde det, bortsett fra en plass, og det var her. Plassen var nylig blitt overtatt av nye eiere, og av en eller annen grunn hadde vår booking blitt borte. Men heldigvis med litt smidighet både fra oss og den nye eieren, så fikk vi trikset det til. Vi hadde veldig lite lyst til å kjøre videre. Med en lånemadrass på golvet, fikk vi tre knødd oss inn i en liten to-sengs hytte. Det var deilig!

Plassen lå fint til i en slak skråning ned mot fjorden. Det fantes hytter i forskjellige størrelser og pris, fra helt enkle til litt mer avanserte. Til og med fyret nede på stranda gikk det an å leie til overnatting. Vi endte som sagt opp i en av de minste, enkleste og dermed billigste. Den var helt grei, pen og hyggelig, men veldig enkel og temmelig liten. Vi liker sånn sære, små hytter - og om det bare hadde vært to av oss hadde det vært helt perfekt. Og det var to den var laget for.

Toaletter, dusjer og kjøkken lå greitt til og det var rent og ordentlig.Det var rent og pent både på kjøkken og toaletter med helt grei avstand fra hyttene. I forbindelse med resepsjonen var en liten restaurant, Hyttekroa. Vi spiste ikke der, men vi koste oss med is og kaffe i resepsjonen, og det var koselig.

Utpå kvelden ruslet vi ned til fjorden. Vi hadde spist middagen vår i hytta, men egentlig burde vi kanskje ha tatt med oss grillen ned og hatt oss et kveldmåltid her nede i vannkanten. Alt i alt en hyggelig plass å være på. Bortsett fra den irriterende myggen og enda mer irriterende knotten, var dette en hyggelig plass å være.

Vi bestilte som sagt på nett og det fungerte jo ikke så bra, men det var nok mer en menneskelig svikt enn feil med hjemmesiden, og ordnet seg jo. Den gamle hjemmesiden var enkel, men fristende nok til at vi valgte denne plassen. Nå har de fått nye og mer "moderne" hjemmeside, "Norwegian Wild" , men i mine øyne er den rotete, lite informativ og tung å manøvrere på. Jeg gikk ut og inn flere ganger før jeg virkelig skjønte at dette var hjemmesiden til campingplassen, ikke en dårlig markedsføring av Senja. Det har selvfølgelig ingenting å si for opplevelsen man får når man besøker plassen, men ettersom den ikke ligger "midt i leia" for å si det sånn, kan en god nettside være det som gjør at man velger akkurat den når det kun er nettet man har å velge ut i fra.

Andre innlegg i bloggen:
Dag 12: Fra Andøya til Senja med ferje