onsdag 20. juli 2022

Dag 9 - Ha det, Risør! Skarnes neste! ( 2022)

Ladestopp på Brokelandsheia

Søndag morgen og tid for å dra videre. Takk for oss, Risør! Det har vært flott både hos familien, i byen og på Budoleir. Nå begynner neste del av ferien, og i dag skal vi til Skarnes og Sandgrunn camping. Der har vi vært før og vi likte oss veldig godt. Det blir spennende om vi blir like fornøyde denne gangen.

Risør har ikke hurtigladere, men godt med T2-ladere, så det gikk helt bra. Men for å bare kunne kjøre videre uten å tenke på å gjøre noen ekstra stopp, stoppet vi 15-20 minutter på Brokelandsheia for å "toppe". Passet godt å gjøre det når det ikke var kø og ingen måtte vente på oss.  Hadde vi hatt bedre tid, hadde vi nok tatt oss en liten tur i Den Lille Dyrehagen også. Den ligger på Brokelandsheia og er absolutt verdt et besøk! Flott dyrepark både for små og oss som er større.

Horten - Moss

Første del av turen gikk uten stopp til Horten. Hadde tenkt å unngå motorveier der vi kunne, men det ble for fristende å bare komme oss til ferjekaien og over til Moss - så fikk "ferien" starte der. "Horten-Moss"-ferja, ja - Morten-Hoss som vi gjerne kalte den, har jeg kjørt noen ganger, men nå er det mange år siden. Vi kjørte den minst to ganger i året for å dra på Jiujitus-treningsleir til Gøteborg og til Lysekil, så det ble en liten mimretur over fjorden. Minnene kom jo ekstra opp etter å nettopp ha tilbragt noen dager med flere av "disse folka" som jeg pleiede å reise med.  Det var litt mindre "lått og løye" på ferja denne gangen, men vi benyttet anledningen til å ta en is og slappe av før neste etappe av turen. Vi skal til Sandgrunn camping på Skarnes.

Moss

I Moss var det tid for Ellinor å få litt påfyll og mens vi ventet på det, fikk vi ruslet oss en tur i byen som jeg har kjørt så mye gjennom, men aldri stoppet i. Tidligere var jo Moss kjent for "Mosselukta" - lukta som i over 100 år forpestet byen og som kom fra cellulosefabrikken M.Peterson og sønn. Lukta er ikke der lenger, heldigvis, og Moss er faktisk mer enn det jeg har tenkt på som "En ferjakai med lukt". Det ser ut til å være en trivelig, liten by som vi kanskje må komme tilbake for å utforske en annen gang.

Høbøl kirke

Hobøl kirke, Indre Østfold kommune er ei steinkirke som er bygd mellom 1150 og 1200, og er siden restaurert flere ganger, blant annet etter å brann på 1600-tallet. Kirka var valgkirke i 1814 og har 250 sitteplasser. Vi trengte en strekk på beina, så da passet det å stoppe her.

Kirka ligger så fint og fredelig til oppe i skråningen, en liten avkjørsel fra Fv120. Det var noe spesielt og fint med den, veldig deilig å rusle rundt der.

Husmannsplasser er interessante og alltid kjekt å besøke. Aller kjekkeste er det selvfølgelig når de er åpne og noe er der og gir informasjon, men det er absolutt verdt med et besøk ellers også.

I følge NAF-ruteplanlegger er dette en av bare tre husmannsplasser i landet som er fredet i sitt opprinnelige miljø. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og hørte til Prestegården i Enebakk. Den ble restaurert på midten av 90-tallet. Uansett, vi trengte å strekke litt på beina, må det med jevne mellomrom når vi er ute og kjøer, det er absolutt verdt et besøk der den ligger innerst i et byggefelt. Nesten sånn at vi lurte på om vi hadde kjørt feil.

Dagens endepunkt: Sandgrunn camping

Her har vi vært før og vi likte oss godt. Det er så fint her og kafeen / restauranten er fremdeles kjent for god mat og fine lokaler, så jeg hadde lovt reisefølge at her skulle vi spise middag når vi kom fram, viss vi rakk det før det stengte. Det er veldig fint å sitte her og spise gode mat og nyte omgivelsene, både inne og ute.

Sist bodde vi på hytte nabohytta (nr 3), så det ble bare ett hakk lenger bort denne gangen. Like rent og fint som vi husket fra sist. Det var deilig å komme fram etter en ganske lang kjøredag, ikke fordi det var så fryktelig langt, men fordi vi stoppet flere ganger underveis. Når vi er ute og kjører, så kjører vi ikke bare for å komme fram, vi nyter turen underveis også, både i og utenfor bilen. En tur som i følge Maps skal være på 4 timer, blir i alle fall 6 timer, kanskje 7 eller mer også. Det er viktig å ta med stopp og aktiviteter i beregningen når man skal bestemme hvor langt man skal kjøre en dag.

Sandgrunn camping ligger så fint til rett ved Glomma. Det kan være en del mygg her, men denne gangen så vi vel bare et par stykker. Det er dessuten myggnetting på hyttene - VELDIG KJEKT !

Vi skal være her i to netter - planen for neste dag er Kongsvinger, men det må vi tenke mer på utover kvelden.