lørdag 18. juni 2016

Gjesvær og fuglesafari


Gjesvær er et gammelt, lite fiskevær med omtrent 150 innbyggere. Fiskeværet er faktisk så gammelt at det er det eneste stedet i Finnmark som er kjent fra Vikingetiden og det er omtalt i Heimskringla (Snorre Sturlason). Her finner du den nordligste bjørkeskogen og en av de siste skjærgårdene før grensa til Russland. Fugl, fisk og skalldyr er viktig for fiskeværet, og Fuglefjellet "Gjesværstappan" har Norges største kolloni av lundefugl og en stor havørnstamme.  Kanskje ikke rart at fuglesafari var en viktig turistnæring.

Gjesværtappen

Gjesværtappen ligger der ute, litt skjult av tåka denne dagen. Men heldigvis ble tåka aldri så lav at den ødela for dagens Fuglesafari som piloten og baksetepassasjeren ble med på.  Havet ser stille ut her, men synet kan bedra, så jeg valgte å bli værende på land.  Båt og bølger er ikke min styrke.



Jeg valgte heller å ta meg en rusletur rundt i fiskeværet og ikke minst besøke butikken som også er en lien kafe mens jeg ventet på at resten av familien skulle kommer tilbake til land.







Tørrfisk



Klar for fuglesafari med Lundekongen



Stille vann her inne, men langt mer liv lenger ute mot det åpne hav. Det ble en flott tur med masse fugler. De så ørn og Lundefugl og i og med at begge liker at det husker litt, så syntes de at båtturen var knallkjekt også.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar