søndag 12. mai 2013

Namskogan - Mo i Rana. Endelig i Nord Norge! (2011)

Kvelden i den utrolig sjarmerende campinghytta vi hadde på Namsskogan var veldig fin, formen min også, men natta ble desto verre.  Morgenen etter var det bare en tanke i hodet: Finne nærmeste legevakt.  Vi satte kursen nordover.

Porten til Nord-Norge


Porten til Nord-Norge ligger på grensen mellom Nordland og Nord-Trøndelag og er markert med Nordlysbuen som går over E6.  Her finner du rasteplasser, informasjon, kiosk og suvenirbutikk.
Vi har alltid stoppet her når vi har kjørt Nordover, og det var ikke noe unntak i dag.  Vi fant oss et bord og spiste frokost på rasteplassen, mens vi sloss med klegg-patruljen som var ute på tokt.  Og vi var innom informasjonen for å spørre etter nærmeste legevakt.  I og med at det var helg, bestemte vi oss for å kjøre til Mosjøen og sykehuset der.  

Det var et godt valg.  Mosjøen er en av mine favorittplasser, og jeg hadde gledet meg til å rusle i Sjøgata og å finne en koselig plass å spise lunsj.  I stede for ble det en drøy time på legevakta som ligger på sykehuset.  Rusleturen i sentrum ble overlatt til piloten og baksetepassasjeren.  Jeg ankom legevakta en halvtimes tid før den åpnet, men en hyggelig mann før meg i køen kunne fortelle meg at jeg kunne ringe legevaktnummeret og bestille time.  Det gjorde jeg og i løpet av en drøy time og et møte med en veldig kjekk lege, kom jeg ut med diagnosen lungebetennelse og nødvendige medisiner.  Det ville gå noen dager før jeg kom til å føle meg bedre, men det var godt å få bekreftet at jeg var syk og ikke minst å vite at det var bedring i vente.

Det ble ingen sightseeing i Mosjøen på meg, og vi hadde hoppet over et par andre ting også, men nå satte vi oss inn i bilen igjen med godt mot og klare for nye opplevelser.  


Tunneler er kjekt når man skal forflytte seg fra A til B, og jeg er sikker på at lokalbefolkningen og andre som reiser denne veien om vinteren er glade for at det nå går tunnel gjennom Korg-fjellet.  Veien over fjellet er veldig utsatt om vinteren, og det hendte rett som det var at Norge ble delt i to når veien måtte stenges.  Men for oss turister er ikke tunneler så særlig spennende, i alle fall ikke for oss som bor på vest-sida av landet vårt.  Det hjelper ikke om tunnelen er 8568 m lang, den fjerde lengste i Norge og den lengste på E6.   

Korgfjellet


E 6 gikk over Korgfjellet fram til 2005 og heldigvis er den gamle veien over fjellet fremdeles åpen i sommerhalvåret.  Det er forholdsvis bratt opp, men veien er flott å kjøre på, så jeg anbefaler absolutt å kjøre over fjellet og ikke gjennom tunnelen. Veien er bare 550 moh på sitt høyeste, men fordi vi nå har kommet et godt stykke nordover, blir det høyfjellsfølelse likevel. Det er flott utsikt og flott natur, og midt oppå fjellet omtrent ligger Korgenfjellet Kro og Motell, hvor vi stoppet for å spise litt.  Endelig begynte jeg å føle meg sulten igjen!





Jeg følte meg  ganske "høy" oppå fjellet.  Jeg var bare så uendelig glad for å ha fått vært hos legen, fått bekreftet at jeg var syk og fått medisiner som ville begynne å virke om en dag eller to.  Akkurat der og da kunne jeg erobre hele verden og alle planer om å besøke interessante plasser som vi hadde sett oss ut på forhånd ble tatt fram igjen.  Veien over fjellet er full av historie fra krigen, og det finnes minnesmerker over falne Jugoslaviske krigsfanger som jobbet hard i nord.  Vi tenkte også at vi skulle gå på leit etter kamkake og andre lokale spesialiteter og interessante ting.  Men virkeligheten traff ganske fort etter gledesdansen på fjellet.  Så vi valgte å kjøre strake veien mot Mo i Rana hvor vi hadde bestilt campinghytte.


Men vi klarte å nyte naturen og de vakre fargene , også når vi kom ned fra fjellet. Det er en flott kjøretur på gode veier.  Det er så lett å bruke E6 som transportetappe, men det er virkelig vakre plasser her også.

Yttervik camping, Mo i Rana

Målet for dagen var Yttervik Camping, ca 10 minutter sør for Mo i Rana.  En vakker plass ved Ranfjorden!  Det så vakkert ut i reklamen, og det var enda vakrere i virkeligheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar