lørdag 30. juli 2016

Heddal stavkirke ved Notodden


Da planene om "Storegut" på Tinnsjøen ble lagt på is, fant vi ut at vi bare skulle ha oss en liten tur og så skulle resten av dagen brukes til å slappe av og å få besøk av en gammel venninne som jeg ikke hadde sett på mange år.  Dermed ble det en tur til Heddal Stavkirke og en rask tur innom Notodden for å kjøpe grill.
















Heddal er en av de store og staselige stavkirkene våre og den ligger lett tilgjengelig ved E134 en liten kjøretur fra Notodden.  Kirka ble bygget på 1200-tallet, men har gått gjennom noen forandringer siden det, så den ser nok ikke akkurat sånn ut nå som den gjorde den gangen. Uansett er det en flott bygning, nesten litt eventyraktig.




Vi har vært her før, det er jo en plass vi kjører forbi av og til. Men dette var første gangen vi betalte for å komme inn og vi fikk med oss en guidet tur i kirka. Anbefales! Det er så mye historie og så mange detaljer man ikke får med seg alene.






Også Heddal stavkirke har denne miksen av kristne og norrøne symboler, kors og drager om hverandre, og det er en imponerende bygning med tårn og utstikkere både her og der.







Inngangspartiet er også flott. Kirka er fremdeles i bruk i sommerhalvåret.  Det er gudstjenester, dåp og bryllup her, og en av de tingene som står på programmet vårt er å gå i Heddal Stavkirke på gudstjeneste en dag.  Det må være flott. Jeg har skrevet det før, og skriver det igjen - jeg er så fascinert av stavkirkene våre, enten de er store eller små. 

Jeg må innrømme at jeg har "jukset" litt med bildene her.  Lysforholdene var vanskelige da vi var der, så jeg har brukt noen bilder fra et tidligere besøk sammen med noen bilder fra i år.  Men alle bildene er mine og aller er "ekte".  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar