tirsdag 10. mai 2022

Dag 9 - En iskald dag på Andøya. (2021)

På vei til Andøya fra Sortland.

Det er ikke lange veien fra Sortland til Andøya, kun 50 minutter fra vi startet til vi var på sør-østsida av Andøya. Vestsiden er uten tvil den mest spektakulære kjøreturen. Men, vi valgte østsiden opp for her har vi ikke kjørt før. Dessuten skulle vi til Stave som ligger sånn omtrent midt på Vestsida, så den kom vi til å få med oss uansett.  Jeg anbefaler virkelig å kjøre den ene siden opp og den andre ned, i alle fall om man skal helt opp til Andenes. Øst er den snille, myke og trygge - vest er vilt og vakkert med spektakulær utsikt og flotte fjellformasjoner.

Dvergberg kirke

Dagens første og eneste beinstrekk, var ved Dvergberg kirke, en åttekantet trekirke fra 1843.  Denne kirken erstattet en eldre kirke som sto her før. Den gamle kirken ble rammet av lynnedslag i 1734, men ble reparert og sto der i 100 år til før den etter hvert ble erstattet av dagens kirke.  Bauten som er reist her er til minne om fiskere som har omkommet på havet. Etter stoppet her kjørte vi videre nordover til Andenes som ligger på spissen av øya. I motsetning til ved Dvergberg hvor det var litt kjølig, men helt fint, var det iskaldt her oppe. Det er ikke sikkert temperaturen var så lav, men den kalde vinden fra havet fristet ikke til å være mye ute. Vi har vært her før, ellers hadde vi nok ruslet oss en tur. Det er det verdt. Ikke minst burde man vurdere en tur opp de 148 trappetrinnene i det 40 meter høye fyrtårnet, eller rusle rundt i Andenes eller besøke Andøya Spacesenter litt sør for tettstedet.

Stave camping

Det var ingen hurtigladere på øya, kun to-tre T2, og med kø kan det ta litt tid. Og kø var det. Etter å ha tenkt litt bestemte vi oss for å dra til campingplassen og "logge inn" der, så skulle mannen i huset (eller bilen...) ta med seg en bok og bilen og stille seg i ladekø litt senere.  Heldigvis ordnet det seg på campingplassen. Det var såpass tidlig i sesongen at vi kunne "nødlade" på et ledig uttak på en bobil/campingvognplass. Det tar tid, men tid hadde vi nok av. Vår eneste plan for Andøya denne gangen, var å kose oss og nyte omgivelsene og campingplassen.  Det er virkelig fint her, både campingplassen i seg selv og omgivelsene rundt. Vi falt pladask både for øya og campingplassen første gangen vi var her - i 2014.

Sommerhyttene, hotpool, grønt gress og hav så langt man ser...

Stave camping ligger utrolig flott til. Helt fra første gang vi var der, har vi hatt lyst til å bo i "Sommerhyttene". D et er de enkleste hyttene. og de som ligger lengst unna sanitæranlegget. Det ser bare så utrolig idylliske ut der de ligger midt i det grønne. De er ikke så store, så i år som vi bare var to, var det endelig en anledning til å bo akkurat der. Det var bare det at det var ikke mye "Sommerhytte-vær" denne dagen. Himmelen var blå, men temperaturen nærmet seg blått den også.  Det var rett og slett iskald. Litt for kaldt. Men vi kledde på oss ulltøy og ullsokker og koste oss likevel. Drar du på Norgesferie, så hører ull og annet varmt tøy med. Inkludert lue og vanter (eller votter) og et par ekstra pledd. Og det gjelder ikke bare i nord. Vi har sittet på en liten øy utenfor Risør midt på sommeren og angret nesten desperat på at vi trodde at Sørlandet alltid har sommertemperatur i juli...  Ferie i Norge = ekstra klær i beredskap.  Det er likevel verdt det!

Og rett over veien ligger stranda

Ingen tur til Andøya uten å rusle i sanden på stranda. Ikke barbent og i skjorts, men godt innpakket i varme og vindtette klær denne gangen. Friskt og fint og utsikten og omgivelsene like fascinerende som den pleier å være. Ingen sol denne gangen, men det er noe fint med kveldshimmelen likevel.