lørdag 14. mai 2022

Dag 10 - Natur, toalett og endelig kaffe på ferjekaien - Fra Andøya til Harstad (2021)

Det startet på vestsida av Andøya med mektig natur!

Nasjonal turistveg Andøya går fra Andenes og sørover på Vestsida av øya. Et fantastisk stykke vei med utrolig omgivelser en en av de fantastisk toalettene som har blitt satt opp en del steder. Så når vi stoppet ved rasteplassen ved Bukkekjerka, så var det både for å teste rasteplassen for å spise frokost og for å teste toalettet....

Og det fortsatte med frokost og en av verdens mest spektakulære do!

Det var ikke den verste plassen vi spiste frokost her heller...  Rasteplass med stilige fjellformasjoner og fantastisk utsikt utover havet. Har sagt det før og sier det igjen, Andøya er virkelig vakker.  Heldigvis skulle vi ikke kjøre så langt denne dagen, så vi kunne ta oss tid og nyte omgivelsene. Været var ikke så verst det heller, og på langt nær så kaldt som dagen før.

A loo with a view...

Toalettet er bygget fint inn i terrenget og speilveggene som speiler naturen gjør at det nesten ser litt uvirkelig ut. Og selvfølgelig kan du se ut også når du er inne. Akkurat det er både flott og litt "skummelt" - for det føles jo som at de ute kan se inn også. Men det kan de ikke. Det er brukt mye penger på disse turistveg-toalettene, men jeg tror at det også gjør at de aller fleste behandler dem fint også. Det er noe mer at man får litt respekt for det flotte arbeidet som er gjort. Så finnes det sikkert noen "utskudd" som ikke oppfører seg sånn, men jeg tror ikke at det er så mange. Vi er forresten stort sett veldig imponert over hvor ok (rent og pent) det er på de aller fleste vei-toalettene nå. Der har jammen meg folk skjerpet seg de seneste årene. Men for sikkerhet skyld har vi alltid med oss wipes og toalettpapir - og håndsprit som jo har blitt vår nye følgesvenn på tur.

Utsikt mot Vesterålen

Vi gjorde et lite stopp rett ved der vi kunne kjørt over til Sortland, for vi lurte på om vi skulle kjøre over for å lade litt. Men været og temperaturen og alt var på vår side, og vi var fulladet da vi kjørte fra Stave, så vi bare kjørte og satset på at det skulle gå helt fint. Og det gjorde det.

Kaffe på ferjekaien...

Jeg vet ikke om det er nostalgi og gode minner fra våre første turer hvor vi "alltid" - eller i alle fall ofte, kokte kaffe når vi rastet og gjerne mens vi ventet på en eller annen ferje langs Kystriksveien eller ved en fjord på Vestlandet. Det var før en bare kunne kjøre innom en eller annen bensinstasjon og fylle opp koppen. Så dessverre, og heldigvis rakk vi akkurat ikke ferja mellom Flesnes og Refsnes, den gikk da vi kom ned bakken mot kaien. Det var litt irriterende selvfølgelig, men med fint vær og tid nok til å koke kaffe koste vi oss likevel!

Kaffen er drukket opp og pakket sammen, og ferja er på vei inn.

En liten omvei

Å ta raskeste veien er feigt... vi leter gjerne etter omveier når vi bare har tid. Så i stede for å ta veien rett over øya til Harstad, tok vi Fv 849 rundt halvøya og langs havet. En veldig fint tur med utsikt til bl.a Andøya der ute.

Harstad

I Harstad kjørte vi rett for å lade, for nå begynte ho Elinor å bli svært sulten...  Mens hun fikk mat, ruslet vi litt rundt, blant annet på kaien der vi skulle ta ferje fra neste dag. I Harstad var det ikke så lett å finne campingplass, så der ble det overnatting på hotell. Det var noen dager siden sist vi kom til ferdig seng, så det var helt ok. Harstad er den nest største byen i Troms og Finnmark. Her bor det litt over 20.000 mennesker.

Vi bodde på Scandic Harstad og det var vi veldig fornøyde med. Det var siste dag av Festspillene i Nord-Norge, men det var fremdeles Korona-tid, så det var ganske stille på hotellet. Vi koste oss med deilig middagsbuffet i restauranten og Fotball EM på rommet etterpå. Vi er veldig glade i campinghyttelivet - det har sjel. Men det er deilig og av og til bare kunne ta med toalettmappa, kunne gå rett i dusjen og på do uten å gå ut, og ikke trenger å pakke og vaske før vi skal dra neste dag.