søndag 22. mai 2022

Dag 11 - Fra Harstad til Finnsnes

I dag skal vi ut å kjøre ferje igjen. Vi er på ferjekaien i god tid for å være sikrest mulig på å få komme med den første. I dette været er det bare deilig å vente mens vi nyter utsikten, sola og havet. Vi skal til Finnsnes, inngangen til Senja. Denne strekningen har vi bare kjørt en gang før, og det er mange år siden, så vi gleder oss. Egentlig hadde vi tenkt å finne oss en overnattingsplass på Senja, men da vi plutselig endte opp med El-bil, droppet vi det fordi det så dårlig ut med lademuligheter.  Nå var det ikke så veldig bra på Finnsnes heller da, men det var i alle fall litt bedre.

Vi starter dagen med deilig frokost på hotellet. Selv om vi elsker campinghytter, så må vi vel innrømme at det er godt å bare kunne stå opp, pakke og dra også.  Det er også tid for Elinor å få seg en dusj og stelt seg litt også.  Hun er jo en sofistikert dame, så hun liker å se bra ut.  Vi var gode og mette og hun var blank og fin. Dette må jo bli en fin dag!

Ferjekaien i Harstad

Sørrollnes sett fra ferja, den ser nesten litt eventyraktig der den plutselig dukker opp av havet.

Det blir en flott ferjetur i finværet!  Det er litt vind, men vi holder oss på le-sida av båten og står på dekk hele den omtrent 40 minutter lange turen over til Sørrollnes. . Det er lite folk og god plass om bord, så vi koser oss med utsikten og været.

I land på Sørrollnes

Sørrollnes kapell

Sørrollnes ligger på sørsiden av øya Rolla, en av de to øyene som Ibestad kommune består av. Den andre øya er Andørja. På Sørrollnes har det bodd folk i 10.000 år. Det skyldes det gode klimaet, beliggenheten midt i leia og god tilgang på naturressurser. Det blir en fin kjøretur over Rolla, med bra, men tidvis ganske smale veier. Det er sånn vi liker når vi er på ferie. Det er ikke bare de mest kjente og mest omtalte plassene i Norge som er fine!

På vei over til Andørja

Mellom Rolla og Andørja går det en 3396 meter lang og 112 meter dyp undersjøisk tunnel - Ibestadtunnelen. Det er Norges eneste undersjøiske tunnel uten ventilasjonsanlegg. Derfor kan den ikke brukes av fotgjengere eller syklister. Da vi var der, var det kolonnekjøring pga vedlikeholdsarbeid. Det gikk helt greitt, men det var mørkt og tidvis temmelig fuktig.  Kolonnen startet ved nedkjøringen til Hamnvik, kommunesenteret i Ibestad. Her bor det 420 personer. Totalt i kommunen bor det 1350 personer.

Tid for å raste

Over på Andørja er det på tide med en rast. Det var litt kald vind, så vi måtte kle oss, men det var flott likevel. Kanskje den fineste rasten vi hadde i løpet av turen. Vi har med oss en liten boks med det vi trenger for å raste: Små plast-tallerkener til å spise på, smørekniver, liten skjærefjøl og kniv og drikkeglass i plast. Og selvfølgelig: Duk må vi ha! Boksen ligger lett tilgjengelig sånn at det går fort og enkelt å finne den fram. Denne gangen dro vi også uten elektrisk kjølebag, både av plasshensyn og for å spare strøm. Det fungerte helt fint, så det kommer vi til å gjøre neste gang også.

Skandinavias høyeste fjell på en øy ligger her på Andørja. Det er Langtinden som er 1277 meter høy. Øya har i tillegg 13 andre topper over 1000 meter. Andre steder leste vi at det var over 20 topper, men uansett - øya har mange fjell! Det er Nord-Europas mest fjellrike øy.

Mjøsundet

Det hadde ikke vært dumt og rastet her heller. Den 840 meter lange Mjøsundbrua knytter Andørja til fastlandet og det er skikkelig vakkert her. Selv om det var kort tid siden vi hadde spist, måtte vi bare stoppe her og nyte utsikten før vi kjørte videre.

Dagens endepunkt - Finnsnes feriesenter

"Dere har bestilt en enkelt hytte" sa mannen som møtte oss i resepsjonen da vi kom til Finnsnes Feriesenter. Og så fortsatte han "Og den er veldig enkel, men det er rent og pent der, og vi har satt inn en kanne med rent drikkevann til dere" Jeg svarte noe sånn som at så lenge det er rent er alt i orden for oss. Jeg burde jo egentlig svart "Tusen takk for at dere har enkle hytter som gjør at "vanlige folk" kan reise på sånn ferie som vi gjør" Uten disse enkle hyttene som hjelper til å holde budsjettet nede, hadde ikke vi hatt råd til å dra avgårde på en 40 dagers tur. Og ja, hytta var enkel. Men JA den var ren, pen og koselig, lå fint til med utsikt over campingplassen, hadde fine toalettanlegg rett på andre siden. Mer trenger vi ikke.  - Vi koste oss og hadde det riktig fint de to dagene vi var her,. Og ikke minst - den hadde uteplass hvor jeg kunne tulle meg inn i et teppe, for vi hadde glemt å bestille sol og varme, og nyte kvelden og ferielivet ute.