tirsdag 8. mai 2018

Dag 18 - Vadsø og litt rundt der


I dag skulle vi ikke ut på noen lang kjøretur, men tenåringen skulle i alle fall få øvelseskjøre litt. Det var et av dagens mål. Vi skal bare ordne noen småting og lade opp til morgendagens kjøretur, for den blir lang. Mygg- og knottstikkene fra Stabbursdalen er på sitt verste denne dagen, og jeg må ærlig innrømme at jeg begynte å bli temmelig desperat. Knotten gir seg jo ikke med bare å stikke en gang. Den tar seg gjerne både tre og fem doser når den først er i gang. Heldigvis så det ut som at damen på apoteket var vant med desperate Søringer som trengte vidundermiddel mot kløende stikk.


Det ble en rolig dag med sol og varme, uten insekter, men med masse avslapping og litt handling og ordning. Vi spiste den desidert dårligste softisen jeg noen gang har spist og vi ruslet litt rundt i Vadsø, uten å egentlig være så mye turister. Jeg har sagt det før, området her er ikke det mest spektakulære, men det er noe helt spesielt med å være så langt nord og øst. Det er vanskelig å forklare, men det er annerledes her, litt øde, litt goldt - jeg klarer ikke å forklare det helt. Men jeg liker det.



Men helt anti-turister kunne vi ikke være. Vi måtte bortom fortøyningsmasta som ble brukt til Luftskipet Norge som Roald Amundsen fløy med i 1926 og " Italia" som Umberto Nobiles fløy med i 1928. Det får være symbolet for Vardø på dag 18. Det er drøye to uker igjen av turen vår nå,.



Resten av ettermiddagen og kvelden ble tilbragt i leiligheten vår på Vestre Jacobselv camping hvor vi pakket og gjorde oss klare til å reise videre i morgen. Dårlig internett er det her også, så vi endte opp med å sitte godt plassert i senga med beina opp og lese! Herlig det også. Og nå er vi klare til å reise videre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar