lørdag 11. august 2018

Dag 25: Ballangen - Hamarøy

Lørdag 22.07.2017


Allerede fra da vi kjørte her på den tidligere omtalte familieturen da jeg var 11 år, husker jeg Hamarøy som noe imponerende og fint. Akkurat hva som gjorde sånn inntrykk, husker jeg ikke, men noe var det. En ting jeg husker, var et imponerende fjell, hvilket fjell vet jeg heller ikke helt sikkert, men jeg tror kanskje at det var Kråkmotinden.  Den kommer vi ikke til å treffe i dag, men vi skal til Hamarøy i alle fall. Vakre Hamarøya som vi har blitt så glade i!



Det er en flott morgen på Ballangen camping. Vi har sovet godt, fått hvilt godt ut og gleder oss over at i dag skal vi ikke kjøre langt, kun et par timer via Kjeldebotn til Hamarøy hvor vi skal se oss litt omkring, møte noen venner og bare kose oss. Det skal bli utrolig deilig med en kort kjøreetappe. Været er strålende og alt ligger til rett for at dette skal bli en flott dag!





Men før vi satte kursen rett mot Hamarøy, "måtte" vi bare ta en tur til Kjeldebotn - et nytt litt stykke fra barndomsturen til Nord-Norge - for det var akkurat hit turen gikk den gangen. Det var området her hvor farfar var i fra og hvor han og farmor tilbragte mange sommere. Det var også her han døde 3 år senere.  Jeg kan ikke si at kjente meg igjen, i alle fall ikke i detaljer. Men det var fint å ta turen rundt også, neste gang håper jeg at vi kan ta oss litt bedre tid. Dette er sikkert kjedelige bilder for andre å se, men jeg må ha dem med likevel. 




Skarberget - Bognes er den eneste fergestrekningen som er igjen på E6.  Det er til gjengjeld en flott fergetur på 25 minutter, nydelig natur og et godt avbrudd når man har kjørt langt. Det har ikke vi gjort i dag da, men vi nøt turen likevel.



Vi er tidlig framme på Sørkil fjordcamping hvor vi skal være i natt. Denne litt slitte campingen ligger nydelig til nede ved sjøen, og heldigvis er hytta vår klar sånn at vi kan flytte rett inn før vi drar videre på dagens sightseeingtur sammen med min lokalkjente venninne.



I dag drar vi til Tranøy hvor vi starter med å spise lunsj på Doretheas Fryd, herlige hjemmelaget mat og deilig hjemmebakst i gode omgivelser. Etter en liten hvilestund her, rusler vi litt omkring i omgivelsene og beundrer utsikten, havet, kunsten og området generelt. Det er virkelig fint her.

Langs veien.

Langs havet

Kunst

Godt tilrettelagt for å bevege seg rundt

Utstilling med malerier av Magne Furuholmen og Dronning Sonja.

Vi har ikke vært her på Tranøy før, så det var veldig kjekt med en tur. En deilig plass å tilbringe et par timer i frisk luft og herlige omgivelser før middag. Maleriene og de andre skulpturene som er satt ut her, gjør det bare til en ekstra fin opplevelse. Tranøy fyr ligger rett i nærheten også, men der rekker vi ikke innom denne gangen.


Utsikt fra verandaen på hytta vår på Sørkil camping.


Klokka er kvart over elleve, det er fremdeles lyst og sola er i ferd med å gå ned bak åskammen på andre siden av fjorden. Strengt talt er det ikke midnattsol nå lenger, det er for sent på året, men det er lyst hele døgnet og solnedgangen mot havet er fremdeles nydelig. 

I morgen skal vi heller ikke kjøre så langt, så vi trenger ikke å sprette ut av senga altfor tidlig! For en dag dette har vært! Enda en dag som har vist oss hvor vakkert landet vårt er! Ikke bare her, ikke bare der, men mange plasser og på mange forskjellige måter. Vi er heldige som får oppleve alt dette!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar