lørdag 19. august 2017

Dag 14: Fra Senja til Kvænangsfjellet

Det regnet da vi la oss på Fjordbotn camping, men da vi stod opp neste morgen var været strålende. Vi var oppe tidlig for å være ut i god tid til å stille oss i ferjekø i Botnhamn. Dette er en ganske liten sommerferje som bare går noen få ganger i løpet av dagen og har innlagt lunsjpause, så om vi ikke kom med morgenferja, måtte vi kjøre rundt. Vi var tredje bil i køen da vi kom og ingen turistbusser i sikte, så vi regnet med å komme med. Båten er ikke så stor og har begrensninger både på antall biler og antall passasjerer. Det betydde at dersom det f.eks var to turistbusser som hadde bestilt plass, så var det plass til flere biler ombord, men ikke flere passasjerer. Vi ventet i spenning.

Vi pustet lettet ut da vi så ferja komme og vi fremdeles var nummer 3 i køen. Nå var det ingen som kunne komme og frata oss plassen! Kvaløya - her kommer vi!

Turen over var behagelig i finværet og den tar bare en halvtimes tid. Den første av tre ferjeturer i dag!

Det var dårlig med servering på ferja, så vi fant oss fort en plass på Kvaløya hvor vi stoppet og spiste frokost. Vi har ikke vært her på øya før, og dessverre hadde vi ikke så mye tid her denne dagen heller. Vi skal videre til det som jeg bestemt mener er en av Norges aller vakreste plasser! Etter frokosten er det bare å kjøre på. Vi fikk oss en ufrivillig ekstra runde da vi svingte feil i Tromsø, og vi skrinla planen om å stoppe og strekke på beina med Ishavskatedralen / Tromsdalen kirke. Når det er sagt, anbefaler vi virkelig et stopp der!

Klokka nærmer seg ett da vi ankommer ferjekaia på Breivikeidet, og nå skal vi inn i noe av det vakreste jeg vet - nemlig alpelandskapet i Troms. Vi må vente litt på kaien og benytter anledningen til å nyte landskapet og omgivelsene i finværet. Vi ser at vi kommer med neste ferje, så det er bare å slappe av og glede oss til to flotte ferjeturer i perfekt vær. Skulle nesten tro vi hadde bestilt det!

Turen over fjorden fra Breivikeidet til Svensby tar omtrent 20 minutter. Det er en fin tur med nærhet til sjøen og fjellene.

Deretter er det en litt over 20 minutters kjøretur til Lyngseidet hvor neste ferje omtrent stod klar og ventet på oss. Nå skal vi ikke kjøre ferje igjen før vi nærmer oss Hamarøy på vei sørover igjen! Dette er vår femtende ferjetur på disse 14 dagene vi har hatt ferie så langt, så det er helt ok at det er lenge til neste gang. Når det er sagt, er disse to siste turene kanskje de aller vakreste, så de er verdt det.

Turen over Lyngen til Olderdalen tar i underkant av en time og er helt magisk. På med klær og opp på dekk!  Dette må nytes. Jeg husker at vi syntes det var flott sist vi kjørte her, og det var ikke noe mindre flott denne gangen.

I Olderdalen kobler vi oss på E6 igjen etter å ha kjørt langs kysten helt fra vi svingte av rett nord for Steinkjer for 9 dager siden.

Det skjer noe med meg når jeg kommer inn i dette området. Det er så utrolig vakkert her, og det er noe med disse "alpene" som snakker til meg på en måte som gjør at jeg blir helt rørt og nesten litt satt ut. Når været er sånn som det var denne dagen, blir jo det hele helt magisk. Lyngsalpene må oppleves, de kan ikke beskrives. Vi skulle gjerne ha stoppet her og nytt utsikten og området enda mer, men vi hadde kjørt noen timer det var enda et stykke igjen før vi var framme på dagens endestasjon.

Gildeltun - dagens endestasjon.

Gildetun, midt oppå Kvænangsfjellet, har vært en av våre favoritter siden en utrolig fin overnatting her for mange år siden. Da datt vi mer eller mindre tilfeldigvis innom her. For tre år siden var planen å stoppe her, men da lå tåka tett som bare det da vi kjørte forbi på vei nordover, og jeg var syk på vei sørover...  Men denne gangen hadde vi bestilt rom, så nå var det ingen tvil hvor dagens stopp var.

Her overnattet vi i 1994 - men det går ikke an nå. Likevel var det artig å se hytta igjen. Vil du lese mer om det besøket, kan du gjøre det HER.

Og her overnattet vi i 2017, 23 år senere. Ikke like sjarmerende og spesielt, men mer enn bra nok likevel. Vi koste oss med fin utsikt, god mat og gode senger. Etter flere netter i enkle hytter med do et stykke borte, var det deilig med do og dusj i hytta. En fantastisk flott dag, fikk en veldig fin slutt! I morgen skal vi krysse grensa til Finnmark!