fredag 30. september 2016

På (nesten) gjengrodde stier - Haslum kirke


Her er mamma og pappa døpt, konfirmerte og gifte og broren min og jeg er døpt her - for mange år siden. Her ligger mange av mine familiemedlemmer begravet: oldeforeldre, besteforeldre og andre eldre familiemedlemmer. Haslum kirke, det var kirken med stor K da jeg vokste opp. Jeg husker hvor imponert jeg ble da jeg da vi hadde "heimstadlære" i begynnelsen av småskolen og lærte at kirka "mi" var 800 år gammel, sånn omtrent. Det var gammelt det! Og det er det jo.


I middelalderen bygget man først og fremst stavkirker i Norge, men det ble også bygget omkring 270 steinkirker, og Haslum er en av dem. Den er bygget rundt 1190 og er en av de omtrent 160 middelalder-steinkirkene som fremdeles eksisterer. Dette er en veldig typisk kirke fra denne tiden, selv om den er bygget om flere ganger, siste gang på 1920-tallet.

Kirkegården har vært i bruk siden middelalderen. Vi ruslet rundt der ganske lenge, det er et kjempefint område. Og det er stort! Kjempestort! Vi prøvde å kikke etter noen kjente graver, men skal man finne dem, må man enten ha flaks eller ha en viss peiling på hvor de er - eller ekstrem tålmodighet...

Det var veldig kjekt å rusle rundt der på kirkegården og rundt kirken. Feriens første del av "Tilbake til røttene", og det føltes godt!




Haslum kirke ligger på Haslum i Bærum kommune, nabokommune til Oslo. Dette er kanskje ikke et typisk turistområde, og det kan jeg forsåvidt forstå. Men det finnes noen godbiter her som kan være verdt å få med seg når man er i området.

Er du glad i historiene til våre gamle kirker, kan du lese om Haslum kirke HER.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar