tirsdag 5. april 2022

DAG 7 - Ulvsvåg - Sortland med ferje over Vestfjorden. (2021)

Ny dag, nye muligheter og enda en kort kjøretur! Bare omtrent 2 1/2 time i dag og halve tiden på ferje over Vestfjorden! Det blir årets første ferjetur, så det gleder vi oss til.  På den store Nord Norge-turen i 2017 kjørte vi vel 14 ferjer.... Vi var lei ferjer lenge før vi kom så langt...  så mange ferjer skal det ikke bli denne gangen. Det blir to helt nødvendige og to på to av de vakreste ferjestrekningene vi vet om. Dagens er nødvendig, men forhåpentligvis fin også.

Utsikt fra Storjord mot Stetinden i Tysfjord.

Dagens første stopp er allerede etter et kvarters tid - ladestopp på Storjord.  Sånn er det å kjøre El-bil. Når det er strøm å få, er det bare å stoppe og sørge for at damen får det hun trenger.  Vi benyttet tiden til å handle litt på Joker og beundre Stetinden på avstand, mens vi ladet, og vi skulle ikke lade så mye. Gårsdagens kjøretur hadde ikke vært så lang, så det tok ikke så lang tid å lade opp.

Bognes ferjekai

Bognes

Til Løddingen

Til Skarberget (E6) mot Narvik og videre nord,

Fra Storjord er det bare en liten kjøretur til Bognes ferjekai.  Her er den eneste ferja på E6. Dette er så langt nord man kan komme i Norge med bil uten å ta ferje. Har du ferjeskrekk, må du ta turen om Sverige...  Vi skal forlate E6 for noen dager. Så i stede for å ta "E6-ferja" til Skarberget tar vi turen rett over Vestfjorden til Lødingen.  Dette var koronasommer nummer to, og enda flere nordmenn var ventet på veiene.  Senere skulle det bli mange overskrifter om ferjekøer. Men vi ligger et stykke foran den store turistmassen, både på kalenderen og på klokka denne dagen. Ingen kø for oss. Etter en liten pause mens vi ventet på ferja, er det bare å kjøre rett på når båten kommer.

Over Vestfjorden

Det er ganske folksomt på båten, så i god "Covid-ånd" setter vi oss på dekk. Vi hadde nok satt oss der uten Covid'n også. Å sitte inne på en ferje, blir kun transport - å sitte på dekk, er en reise. Denne dagen er det bortimot magisk. Det er lyset, utsikten, den friske luften, roen.... og vi er godt nok kledd til å ikke fryse.  Det blir rett og slett en herlig og avslappende tur over. Vi nyter hvert sekund.

Lødingen ferjekai

Vel framme i Lødingen er det tid for lunsj - og da er det perfekt med rastebord ved YX-stasjonen. Her kan vi både hente oss kaffe og ha utsikt til fjorden og ferjetrafikken! Det er herlig å koke kaffe på primus, men av og til er det veldig deilig å bare kunne fylle koppen på bensinstasjonen. Vi har Circle K - kopper også, men når man ferdes litt utenfor de folksomme områdene i landet, er det veldig greit med en YX-kopp. (Men egentlig burde vi kanskje hatt Shell - for i løpet av det som ble nesten 6 uker på tur, ble det en del "bensinstasjon-mat"  i farta. Og nei, vi er ikke betalt for å si det, men den beste maten fikk vi på Shell)

Lødingen ligger på Norges største øy, Hinnøya, og den øya skal vi være på helt til vi skal krysse sundet og kjøre over Sortlandbrua, sånn omtrent en times tid. Det er en enkel og grei kjøretur i fine omgivelser og fine veier i akkurat passe hastighet. Vi stopper bare i Sigerfjord og strekker litt på beina.

Sortland - den blå byen

Sortland - den blå byen...  og blått er det virkelig.  Blått hav, blå fjell og blå himmel, og ikke minst, flere blå hus. Vi skal være her i to netter, og selv om vi har planer om en utflukt i morgen, skal vi få litt tid til  kjenne på byen også. Det er turens første to-netters stopp. Det skal bli godt!

Vi har vært på Sortland før, men bare for å fylle bensin, gå på do, fylle kaffekoppene og kjøpe is...  Denne gangen trenger vi ikke å fylle bensin, men heldigvis har de strøm også...  Sortland er både en by og en kommune og ligger i Vesterålen. Det bor omtrent 5200 i byen, 10.000 i kommunen, og det er regionsenter for Vesterålen. Det er kanskje ikke verdens eller Norges mest bemerkelsesverdige by, men det er et godt utvalg i butikker, hyggelige folk og fine omgivelser.

Sortland motell og camping

Dagens siste stopp er Sortland motell og camping som ligger "oppi skråningen" rett overfor sentrum. Her er det rent, pent og hyggelig og hytta er riktig fin og komfortabel med gode senger. Dessverre er det litt for kaldt til å nyte livet på verandaen, selv om det er St.Hans-aften. I stede blir det EM-fotball på tv og planlegging av neste dags utflukt. Noen ganger er det greit å ha ferie når man har ferie, og denne dagen var virkelig en sånn. En herlig tur over fjorden, en rolig kjøretur over Hinnøya og en veldig avslappende kveld med god mat på hytta.