Sommerens ferietur hadde vært planlagt lenge. Vi skulle være borte i 5 1/2 uke og kjøre mer enn 8000 km. Den første overnattingen ble bestilt rett etter jul. Vi hadde regnet ut hvor langt vi måtte kjøre hver dag, hva vil ville se og gjøre og ikke minst hvor vi ville overnatte eller IKKE ville overnatte. Vi skulle nord til Nordkapp og øst til Vardø og litt på kryss og tvers mellom der. Det vi absolutt ikke hadde planlagt, var å gjøre turen med EL-bil. Og det med en el-bil som vi fikk bare to uker før vi skulle dra. På dagen to uker faktisk. Da vi la ut på turen, hadde vi kjørt noen få mil i nærområdet og øvd oss på hurtiglading en gang... Vi var absolutt newbies i el-bilverden den torsdags ettermiddagen da vi startet på turen.
Vi dro av gårde med godt mot og noen (eller egentlig mange...) sommerfugler i magen, ladeledninger til alle behov og en "haug" med ladebrikker. Det føltes i alle fall som en haug. Å lade "underveis" er ikke fullt så enkelt som å dra fram bankkortet å fylle bensin fra en bensinpumpe. Man kunne lade med brikke, med telefon, med app.... og noen ganger var det bare å krysse fingrene for at en av delene virker. Virker det ikke, er det også en mulighet for å ringe leverandør og få hjelp... Og noen ganger virker ikke det heller. Heldigvis visste vi ikke alt dette før vi dro... da hadde det blitt enda flere sommerfugler i magen.
Som de planleggerne vi er, hadde vi også en viss oversikt over hvor vi kunne lade underveis, og hvor vi ikke burde kjøre. For eksempel ble den planlagte kjøreturen langs Kystriksveien gjort om til å følge E6, og vi la både en plan A og en plan B for Senja.
"Det er litt skummelt", sa jeg da vi dro. "Nei da, det går så fint atte" sa mannen. Og vi fikk vel rett begge to.
DAG 1 VAR ENKEL OG GREI.
Vi hadde planlagt nøye hvor vi skulle lade og hadde god oversikt over ladesteder. Det var tidlig i sesongen, midt i uka og lite trafikk. Litt regn innimellom, men gode temperatur. Tut og kjør, turen gikk helt uten problemer og uten noen som helst rekkeviddeangst. Lett som en plett... Hurra, nå er vi i gang!
DAG 2 GIKK ETTER PLANEN
Det kilte riktignok i magen da vi begynte på Valdresflya uten å ha ladet som planlagt på Beitostølen. I og med at vi skulle nedover den siste delen tok vi sjansen på å klare det. I verstefall var det en "nødlader" på toppen. Den trengte vi ikke. Vi kom greit ned til Vågåmo og selv om det var ladekø da vi kom ned, gikk det greit å lade litt senere på kvelden. Hadde vi vært litt mer erfarne, hadde vi kunne lade på campingplassen også. Men det måtte vi være enda noen dager på tur før vi skjønte. Vi hadde fremdeles mye å lære.
DAG 3 - MED REGN, 5 VARMEGRADER, STIGNING OG HØY FART
Vi lærte fort og brutalt hva temperatur og kjøreforhold betyr for rekkevidde. Det ble vårt første møte med rekkeviddeangst. Vi kunne ladet på Dombås, men der var det kø, lang kø. Vi tenkte at vi fint kom oss til Oppdal... Det gjorde vi, men der var det også kø. En hadde ventet i over en time og hadde enda ikke fått begynt å lade. Vi gjorde er raskt overslag og ble enige om at vi ville klare å komme oss til neste ladepunkt. Der var det kafe, så der kunne vi i det minste vente inne i regnværet. Det viste seg å være en god plan. Senere på dagen fikk vi et nytt møte med rekkeviddeangsten. Nå regnet det ikke så mye lenger, og det var litt varmere i lufta, men det var motorveier med 90-100 km i timen... Det var ikke mye strøm igjen da vi kom til Levanger, men det var ikke ladekø. Vi fikk handlet og tatt oss en is og kaffe mens vi ventet. Dagen (og kvelden) var reddet.
DAG 4 - NÅ GÅR ALT SÅ MEGET BEDRE
Gårsdagen hadde lært oss at regn, lave temperaturer og høy hastighet ikke nødvendigvis er en god kombinasjon for en liten, fullastet EL-bil med takboks. Det hjalp godt at denne dagen var det varmere, tørrere, mindre trafikk, lavere fartsgrenser og brukbar tilgang på ladere nær eller langs E6. Vi må nok innrømme at både den dagen og neste dag ble det litt mye fokus på å lade og kanskje litt mindre fokus på å være turist. Men vi lærte av det også og vi fant tilbake til turistene i oss. Deilig.
DE NESTE 19 DAGENE
Vi lærte at El-bil-førere hjelper hverandre og slår av en prat med hverandre når de møtes på ladestasjonene. Vi traff mye hyggelig folk underveis, fikk gode tips, og luftet litt frustrasjoner. Etter hvert som vi fikk litt mer erfaring, kunne vi hjelpe andre også. Vi beveget oss også inn i et område med ladere med greie mellomrom og mindre trafikk igjen. Vi begynte å kjenne bilen og rekkevidden bedre, og vi ble ganske flinke til å sjekke neste dags lademuligheter. Det gikk nesten 3 uker til neste gang vi kjente på rekkeviddeangst.
Det ble litt stress på Andøya hvor det ikke fantes hurtigladere og de få T2-laderne, (tror vi fant 3), var det kø på. Redningen (eller det som gjorde at vi slapp å sitte og fryse i kø), var at vi fikk leie en bobilstrømkontakt på campingplassen. Det tar en evighet, men i løpet av natta ble vi godt forsynt med strøm til dagen etter.
Hurra! Ladestasjonen i Ifjord ble satt i drift akkurat i tide! |
Vi var litt spente på hvordan det ville bli når vi kom til Troms og Finnmark hvor det var færre ladere. Men det gikk helt fint. Det var riktignok færre ladere, men det var også færre El-biler. Vi følte av og til at vi var den eneste... Lynladerne til Ishavsveien var raske og effektive. Og til vår store glede, satte de laderen i Ifjord i drift akkurat i tide! Det var den eneste etappen vi var litt bekymret for. Det fantes en nødløsning i området der også, men den slapp vi å teste ut. Laderen ble satt i drift dagen før vi passerte!
DAG 23 - LAKSELV
Etter tre uker på veien var dette dagen vi skulle plukke opp "baksetepassasjeren" i Hammerfest. Dagen før hadde vi kjørt langt, så vi orket ikke å lade da vi kom fram til Lakselv. Vi kunne vente til dagen etter... tenkte vi. Men dagen etter virket ikke noen av hurtigladerne der. De neste laderne, i Olderfjord, var ute av drift pga anleggsarbeid. Det visste vi heldigvis, så vi visste at vi ikke kunne dra fra Lakselv uten å lade i alle fall litt. Etter å ha stresset litt mer enn nødvendig, koblet hjernen seg på og vi ladet med T2-laderen, den eneste som virket. Det tar lenger tid, men vi fikk i alle fall nok strøm til å komme oss til Skaidi hvor vi fikk fylt opp. Det var 20 dager siden vi hadde ladeangst sist, og det ble siste gang vi hadde ladeangst på turen. Men vi lærte å ikke vente med å lade.... vi lærte å lade når vi kunne, ikke bare når vi måtte.
HVA LÆRTE VI I LØPET AV DISSE 39 DAGENE?
Mat til bilen og mat til oss. |
Vi lærte oss at da vi gikk gjennom neste dags etappe om kvelden, sjekket vi opp og lagde oss en oversikt over lademuligheter samtidig. Vi fant også ut at det var veldig greit å noen ganger stoppe å lade bare fordi det var mulig, om det så bare var for å fylle å litt på en ledig plass. Det er alltid godt med en liten strekk på beina, en is eller en tur på do. Eller bare en liten hvilestund i bilen, kanskje mens vi spiste matpakka vår. Fordelen var at vi svært sjelden trengte å tenke at vi var i ferd med å gå tom for strøm, og vi visste hvor vi kunne fylle, og hvor langt det var til neste om det skulle være kø der vi hadde planlagt å stoppe.
Joda, vi må innrømme at det er enklere å bare kunne svinge innom en bensinstasjon å fylle tanken, fortere går det også. Når det er sagt så er det ikke alle steder det ligger bensinstasjoner på rad og rekke heller...
Konklusjonen er at det gikk helt fint å kjøre El-bil fra sør i vest til nord og øst. Plutselig en dag, var det vi som kunne rekke ut en hånd og hjelpe noen andre som var mindre erfarne enn oss. For El-bil-folk er hyggelige og hjelpsomme både i nord og sør og midt i mellom. Det eneste som vi ikke fikk gjennomført som planlagt, var rundturen på Senja. Der var lademulighetene for dårlige, og med regn og kjølig vær, tok vi ikke sjansen. Så litt mer stress var det å kjøre El-bil, men ikke så mye at vi ikke kommer til å dra ut på tur igjen. Og bilen i seg selv er jo en nytelse å kjøre!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar