onsdag 3. mai 2017

Hvor langt skal vi, og hvor mye skal vi kjøre?


En ting må være klart: Du kan ikke legge ut på en Norge-på-langs-tur uten å like å kjøre bil. Om du er aldri så glad i flott natur, Norgesgeografi, kultur, historie og opplevelser, så blir det så mange timer i bil at alt det ikke klarer å veie opp for å ikke like bilturen. Jeg aner ikke om det går an å lære seg å like å kjøre bil om man ikke gjør det i utgangspunktet, men jeg vet i alle fall at for oss er det viktig å legge til rette for at kjøreturen skal bli bra for alle. Å kjede seg litt innimellom, har ingen vondt av, og kanskje trenger vi det også? Men det skal være mer avslappende, spennende og kjekt enn kjedelig.

Vi har familie på to forskjellige deler av landet, så baksetepassasjeren har vært vant til å kjøre lange bilturer helt fra hun var liten. Nå er hun så stor at vi ikke trenger å ta like mange hensyn lenger, men likevel synes vi at kjøreturene blir mye kjekkere med litt planer, litt lokkemidler og noen overraskelser, både for den yngste og for oss som ikke er fullt så unge. Vi leter opp interessante stoppeplasser på forhånd, en eller annen gang i løpet av dagen har vi et innlagt is-stopp (en is om dagen, gir glede i magen...) og vi stopper omtrent hver gang noen føler for å strekke på beina eller trenger å gå på do. Sommerkveldene er heldigvis lyse og lange, så vi kan enda nyte kvelden selv om dagen har vært lang og vi kommer litt sent fram.


En fin kjøredag er på 4 - 4 1/2 time effektiv kjøring. Vi stopper minst hver 1 1/2 time og har minst et stort stopp i løpet av dagen. Vi kan også kjøre et par timer etter frokost, ha et langt stopp en eller annen plass hvor vi har lyst til å se oss om, og så kjøre to timer på ettermiddagen igjen. Andre ganger overnatter vi en plass, tilbringer dagen der og kjører et par timer på ettermiddagen. Maks antall timer kjøring om dagen er 6 timer. Med pauser og nødvendige stopp, blir det fort en 8-9 timers etappe. Det vi av og til gjør da, er å stå opp, pakke bilen og kjøre. Så tar vi oss en banan eller litt niste i bilen i stede for å spise frokost før vi drar. Etter omtrent 1 1/2 time stopper vi på en rasteplass og lager oss frokost. Da kommer vi oss tidligere avgårde og pause må vi jo ha uansett så vi sparer inn litt tid på å gjøre det sånn. Ikke er vi så glade i å stå opp grytidlig heller, så det er det bare unntaksvis at vi gjør.


De dagene det er ferjer, må vi huske på å beregne tid for ventetid. Det er ikke alltid en kommer med den første ferja og ikke alle ferjer går like ofte. Akkurat det kan det være lurt å sjekke på forhånd, kjedelig å komme 5 minutter for sent til ferja fordi en gjorde et litt for langt stopp rett før. Til gjengjeld er ferjetid også pausetid, og ferjakaien kan utmerket godt brukes til å strekke på beina,  spise lunsj og til og med koke kaffe.

Vi har ved god hjelp av kart, NAF-veibok og Google.maps funnet ut at dersom vi skal få med oss alt vi har lyst til, må vi kjøre 3t og 45 minutter daglig dersom vi kjører hver dag. Husk at kjøretiden er kjøring uten pauser og uten noe særlig trafikk. Neste punkt er å sette opp en reiserute hvor vi bruker akkurat så mye tid. Da har vi et flott utgangspunkt for turen, enten vi velger å planlegge på forhånd, eller vi bare setter oss i bilen og kjører på lykke og fromme. Tar vi en omvei eller kjører litt kortere en dag, må vi kjøre lengre en annen dag. Vil vi ha noen kjørefrie dager, må vi også kjøre lengre noen andre dager. Det er et puslespill, men reiseruta er et godt hjelpemiddel, enten man følger den slavisk eller bare har den som utgangspunkt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar