onsdag 26. juli 2017

Dag 13: Fra den ene til den andre siden av Senja.

Vi må bare innrømme at den natta på Tranøybotn camping, ikke var verdens beste. Selv om det ikke hadde noe med selve campingplassen eller de som driver den å gjøre. Det var bare så utrolig mye knot der.  Myggnetting foran vinduet hjalp lite for knotten krabbet gjennom nettingen lett som bare det. Og den beit.. samtidig måtte vi ha vinduet oppe, for det var så varmt! En dårlig kombinasjon. Neste dag bare pakket vi i full fart og kom oss avgårde og håpet å finne en insektsfri plass å spise frokost. I følge "boka", skulle det finnes flere spektakulære rasteplasser. Bergsbotn rasteplass var en av dem.

Spektakulær var den, men hvor mye den egnet seg som rasteplass, er noe annet. Vi stoppet i alle fall og kikket, tok noen bilder og fikk kjent litt på høydefølelsen. For det er høyt her den henger midt ute i løse lufta, mye høyere enn det ser ut på bildet. Og flott! Insektfritt var det også og frisk fin luft. Fantastisk utsikt over Bergsfjorden. Mat ble det ikke, for vi måtte finne en butikk hvor vi kunne få tak i brød og litt pålegg til frokost.

I bunnen av bakken her, tok vi av til Skaland som er administrasjonssenter i Berg kommune. Der lå det en hyggelig Jokerbutikk hvor vi fikk tak i herlig nystekt brød og andre ting vi trengte både til frokost, lunsj og middag.

Den neste spesielle rasteplassen var Tungeneset hvor det var fint tilrettelagt for stopp, rasting og fotografering. Her var det utsikt til Okshornan eller Djevelens tanngard som de spektakulære fjellene også blir kalt. Her fikk vi både spist og kikket oss omkring. Ikke lenge etter Tungeneset kom vi til Ersfjord med 1 km flott sandstrand. Her kunne vi absolutt ha stoppet, men vi bestemte oss for å bare kjøre sakte forbi. Som jeg har sagt før, vi kan ikke få med oss alt.

Vi tok en rask avstikker til Senjahopen og Mefjordvær. Men vi fant ikke noe som var spennende nok til å stoppe, så vi bestemte oss for å ta turen ut og ned til Husøy. Dette er Senjas største og et svært aktivt fiskevær. Det ligger på en øy og har fastlandsforbindelse med en molo. Utsikten på vei ned er kjempefin. På Husøy, ligger "Den lille Perle", en liten, koselig kafe  som solgte kaffe, brus, vafler og gode hjemmelagede kaker. Her hadde vi oss en liten pause før vi dro videre for å finne campingplassen vår.

Etter besøket på Husøy var det bare å komme seg fram til Fjordbotn camping, lage middag og slappe av litt. Vi rakk å rusle oss en liten tur rundt på plassen før det var slutt på finværet. Det går fint med regn når man har en tørr og god campinghytte å være i! I morgen er det tidlig opp igjen - vi skal ut på en ny ferjetur - om vi får være med!